Dlaczego biegamy w lewą stronę?

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego na zawodach lekkoatletycznych zazwyczaj biega się w lewą stronę? ↪↪↪
Tj. w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara? Nawet na igrzyskach olimpijskich obowiązuje zasada „left hand inside”. 🕞

➡Wg zasad biomechaniki bieg w lewą stronę poprawia funkcję ruchu co pozwala na osiągnięcie lepszych wyników. 

Jak to się dzieje? Po kolei 😍

Dlaczego w lewo? 
1. Wybór kierunku biegu na zawodach i wyścigach jest prawdopodobnie uwarunkowany historycznie i kulturowo. 

2. Bieganie w lewą stronę może być również łatwiejsze ze względu na ruch obrotowy ziemi, działająca grawitację czy nawet efekt Coriolisa.

3. I to co najbardziej mnie przekonuje: większość z nas ma lateralizację prawostronną- silniejsza jest nasza prawa noga oraz prawa ręką. W związku z czym ruch zaczynamy z prawej nogi co daje nam napęd w lewą stronę. 

Dlaczego więc bieg w lewą stronę jest efektywniejszy? 
1. Ośrodki motoryczne znajdują się głównie w lewej półkuli mózgu co powoduje dominację prawostronną. 

2. Na zewnątrz jesteśmy symetryczni, ale wewnątrz dominuje asymetria- np. wątroba z prawej strony, serce z lewej, inna budowa płuc- ta asymetria wpycha nas na prawą nogę. 

3. W takich warunkach prawa cz. przepony pracuje efektywniej niż cz. lewa jako mięsień wdechowy. 

4. Lewa cz. przepony nie ma prawidłowej strefy apozycji (ZOA) czyli strefy przylegania do żeber wiec jej funkcja oddechowa jest zaburzona- kurcząc się rotuje kręgosłup zamiast tłoczyć powietrze. 

5. Bieg w prawo wzmacniałby dominujacą oś ruchu wzmacniając asymetrię- ciężar ciała przesunięty na prawą nogę, „tłoczenie”powietrza do lewego płuca, napęd z lewej słabszej nogi – co zaburzyło by balans. 

6. Naprzemienny, funkcjonalny ruch możliwy jest wtedy gdy napełnimy powietrzem prawe płuco- do czego potrzebna jest ZOA z lewej strony. 

7. ZOA z lewej strony buduje się przez odwiedzenie tułowia do strony lewej oraz osiągnięcie rotacji wewnętrznej w lewym stawie biodrowym- 

A to się właśnie dzieje podczas biegu w lewą stronę.
To nie magia to biomechanika ❤

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Co wpływa na wzorzec oddechowy?

Oddychanie przeponowe? Oddychanie klatką piersiową? Dlaczego są osoby, które zawsze oddychają przeponą, a inne nie? W prosty sposób staram się to dziś wyjaśnić i pomogę

10 zasad higieny oddechu

Jak na co dzień dbać o swój oddech? Jak sprawić, by trening oddechowy stał się elementem Twojej codziennej rutyny prozdrowotnej? Sprawdź 10 zasad zdrowego oddechu,

Zaburzenia oddychania podczas snu w ciąży

Jeżeli miałabym wymienić tylko jedną rzecz, która najbardziej mi dokuczała w ciąży to byłoby ciągłe niewyspanie. Szczególnie było to uciążliwe w III trymestrze gdy brzuch