Czy Twój telefon może wywoływać bezdech?

Wydaje się, że Internet i smartfony to wciąż nowy wynalazek. A okazuje się, że już 11(!) lat temu zauważono, że ich używanie może wywoływać tzw. email/screen apnea.

Krótko mówiąc – jest to krótkotrwałe zaburzenie oddychania polegające na wstrzymywaniu lub spłyceniu oddechu w trakcie pracy z urządzeniami z ekranem.

Wydaje się nieprawdopodobne?

Przypomnij sobie jak wykonujesz precyzyjne, wymagające skupienia zadania. Właśnie takie jak praca z komputerem czy telefonem. Zdarza Ci się wtedy przestawać oddychać? Mi tak. Choć staram się nad tym panować.

Wstrzymywanie oddechu towarzyszy nam często podczas zadań umysłowych. Ale jak wszystko co jest za często powtarzane może nieść ze sobą konsekwencje.

 

Na czym polega screen apnea?

  1. Gdy zaczynamy pracować z telefonem lub komputerem np. przeglądając skrzynkę mailową, często przestajemy oddychać lub oddychamy szybko i płytko.
  2. Wstrzymywanie oddechu oraz hiperwentylacja pojawiająca się po może wywołać odczucie duszności oraz pobudzenie reakcji stresowych.
  3. Wywołuje to dysbalans gazów oddechowych, co może prowadzić do niedostatecznego dotlenienia organów.
  4. Powyższe zmiany mogą zaburzać regulację w autonomicznym układzie nerwowym.
  5. W konsekwencji czujemy się zestresowani i spięci oraz przyspiesza tętno i oddech.

 

Co ciekawe praca z mniejszym ekranem w ręku może być bardziej obciążająca ponieważ wymaga większej precyzji oraz stabilizacji od strony tułowia i ramion. Nie dość, że przestajemy oddychać to jeszcze spinamy szyję i kark. Pamiętajmy też o tym, że ekrany emitują męczące dla oczu światło.

 

Oczywiście niekorzystne jest przede wszystkim częste powtarzanie tych wzorców. Dlatego jeżeli zauważysz u siebie tendencję do screen apnea zacznij stosować ćwiczenia oddechowe. Albo po prostu oddychaj 🙂 

 

Jak sobie radzić z screen apnea?

  1. Gdy zauważysz u siebie wstrzymanie oddechu – zacznij oddychać torem dolnożebrowym z długim wydechem.
  2. Rób przerwy od pracy – staraj się wykonać nawet 5 min kontrolowanego oddychania.
  3. Rozciągaj się – wstawaj od biurka/odłóż telefon najczęściej jak się da i rozciągaj delikatnie szyję i ramiona.
  4. Pozwól odpocząć swoim oczom – podejdź do okna i popatrz na niebo, drzewa. Rozruszaj oczy w różnych kierunkach. Na koniec zamknij jej na chwilę.

Może wydaje się to wszystko nieprawdopodobne. Ale tak się składa, że email apnea stała się przedmiotem badań:

  1. Lin IM, Peper E. Psychophysiological Patterns During Cell Phone Text Messaging: A Preliminary Stud. Appl Psychophysiol Biofeedback (2009) 34:53–57
  2. Mark, Gloria & Voida, Stephen & Cardello, Armand. (2012). „A pace not dictated by electrons”: An empirical study of work without email. Conference on Human Factors in Computing Systems – Proceedings. 10.1145/2207676.2207754.

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o oddychaniu i poznać skuteczne metody treningu oddechowego... ⏬ :)

Dodatkowo, dostaniesz za darmo 7-dniowy Mini Kurs Oddechowy, czyli łagodne i ciekawe wprowadzenie do świata oddechu

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail przez sofizjo.pl w celu przesyłania na podany przeze mnie adres e-mail newslettera oraz informacji handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. a RODO oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jak również w celu weryfikacji listy subskrybentów ww. newslettera.Oświadczasz, że zapoznałeś/aś się z klauzulą informacyjną dot. przetwarzania moich danych dostępną tutaj.

Może cię zainteresować:

Ćwiczenia oddechowe – mój codzienny trening

Czy ćwiczenia oddechowe muszą być wymagające? Czy wykonując trening oddechowy musisz poświęcać na niego dużo czasu? Niekoniecznie! Najważniejsza jest regularność i znalezienie odpowiednich ćwiczeń oddechowych

Mechanika oddychania – wdech i wydech

Piękny i naprzemienny rytm, który towarzyszy nam przez całe życie. Na co dzień nie zauważamy tych ruchów, choć utrzymują one nas przy życiu. Tak proste

Wyraź gniew… oddechem.

Emocje o negatywnym wydźwięku w naszej kulturze nie są społecznie mile widziane. Ludzie nie chcą widzieć, że jesteśmy smutni lub odczuwamy gniew. A blokowanie emocji